A c h t e r g r o n d :   g e v l o c h t e n   p a l m b l a d e r e n

Rondreis Sri Lanka maart/april 2010

Zwembad bij het hotel in Marawila
Vissershutje op het strand
Schiphol - Marawila dag 1 en 2 (26 en 27 maart 2010)

Via Londen en Doha vliegen we naar Colombo. Na een reis van achttien uur (gerekend vanaf Schiphol) arriveren we in het hotel in Marawila. Bij het verlaten van het vliegveld loop je tegen een muur van vochtige warme lucht aan. De lens van het fototoestel beslaat.
We hebben een prachtig hotel aan het strand. Vanaf onze kamer is het slechts enkele stappen naar het zwembad.
We doen niet veel vandaag. Beetje over het strand lopen en wat foto's maken. Het strand wordt gedecoreerd door een eindeloze rij kokospalmen. Zwemmen in zee wordt afgeraden vanwege de sterke branding.
Eindeloze stranden met palmen
Kokosnoten

Tonijn en garnalen op de vismarkt
Een varaan zwemt naast de bood
De vis wordt schoongewassen met zeewater
Dragers brengen de vis naar het strand
Op kokosmatten legt men de vis in de zon te drogen
Marawila dag 3 (28 maart 2010)

Vroeg in de ochtend gaan we naar de vismarkt in Negombo. Er is niet veel aanvoer, omdat het zondag is. Toch valt er nog genoeg te zien. Bij hoge temperatuur liggen vis en garnalen op de grond op een plastic zak. Dit wetende, wagen we ons de hele reis niet aan garnalen.

Na de markt gaan we naar een plaats waar vis gedroogd wordt in de zon. De vis wordt eerst schoongemaakt en gewassen in zeewater. Daarna in manden naar het strand gebracht en op kokosmatten te drogen gelegd. Het ruikt er niet fris.

Met een bootje maken we een tocht door het Dutch Canal. Een kanaal dat ooit door de Nederlanders gegraven is om kruiden van het binnenland naar de kust te vervoeren. Nederland zwaaide hier de scepter van 1644 tot 1796.

Tijdens de boottocht zien we varanen en diverse vogelsoorten. Op de oever groeien bananen, mango's, papaja's en nog meer van dat soort tropische vruchten. Wat een paradijs is het hier.

We leggen ergens aan waar een man als een aap in een kokospalm klimt. Over dunne touwtjes loopt hij van de ene naar de andere palm. Er wordt vocht van de bloem afgetapt met behulp van een kuipje. Dat vocht wordt door de man verzameld in een ton. We mogen het proeven, maar de smaak kan ons niet bekoren. Het spul bevat van nature twee procent alcohol en wordt verder gedistilleerd tot sterke drank.
Boottocht over het Dutch Canal
Een varaan zwemt naast de bood
IJsvogel verschalkt een visje
Man loopt van de ene naar de andere boom om vocht uit de kokosbloem te verzamelen
Het vocht wordt uitgeschonken in bekers en we mogen proeven. Is niet echt lekker

Kokosmelk drinken bij een stalletje langs de weg
Boeddha bij de Golden Temple
Marawila - Polonnaruwa dag 4 (29 maart 2010)

Vandaag begint de rondreis.
Onderweg stoppen we om kokosmelk te drinken. Handig wordt de kop van de noot afgeslagen. We krijgen een rietje om te drinken.

Op weg naar Polonnaruwa komen we langs Dambulla. Hier bevinden zich grotten met uitgehouwen Boeddha's. De grotten zijn om de beelden heen uitgehouwen. Er zijn vijf grotten met ongeveer 150 Boeddha's. De oudste stammen uit de eerst eeuw na Christus.
Boeddha uitgehouwen uit de rotsen
Detail van een boeddha

Sigiriya (Leeuwenrots)
Fresco´s in Sigiriya
Vrouwen maken de lunch voor ons klaar
Polonnaruwa dag 5 (30 maart 2010)

Excursie naar Sigiriya oftewel de leeuwenrots.
Om de top van de 360 meter hoge rots te bereiken moet je 1202 treden oplopen. Dat betekent in dit klimaat dat het zweet van je lijf loopt. Over steile trappen en draaitrappen hebben we de top bereikt. Halverwege bevinden zich fresco's op de rotswanden. In reisfolders van Sri Lanka zie je dit plaatje vaak afgebeeld.

Op de terugweg stoppen we om bij een familie thuis te eten. Het eten wordt opgediend in schalen met bladen van waterlelies. We eten met onze handen uit mandjes van palmbladeren waarvan de bodem is bedekt met een blad van de waterlelie. Ze hebben hier niet veel afwas. Het smaakt heerlijk. We zijn hier in het wonderland van de kruiden. Het valt over het algemeen mee met de pittigheid. Ze houden rekening met ons. Alleen vis weten ze meestal zo te kruiden dat het je de bek uut brandt.
Vrouwen maken de lunch voor ons klaar
Mandje van palmblad met een lelieblad dient als bord. Na gebruik kan het in de gft bak
Dekschaal met lelieblad. De opscheplepel is van een kokosnoot gemaakt

Dagoda in Anuradhapura
Aapje verzorgt zijn teennagels
Boeddha in Anuradhapura
Vleermuizen
Polonnaruwa dag 6 (31 maaart 2010)

Drukke dag vandaag.
Al vroeg op pad voor een excursie naar Anuradhapura om een bezoek te brengen aan Isurumuniya. Het complex herbergt o.a. een stupa, een museum en een grot met een enorme Boeddha.

Apen hebben altijd mijn aandacht. Het dier op de foto verzorgt zijn teennagels.

Ik ontdek een rotsspleet die vol hangt met vleermuizen.

Later op de dag brengen we een bezoek aan de Ruvanvelisaya Dagoda.(stupa) Het heiligdom wordt omringd door een muur met honderden stenen olifanten. Een dorstig aapje likt water van de geofferde bloemen.

Onze enthousiaste gids wil ons meer tempels en stupa's laten zien, maar we zijn verzadigd. Als we bij de volgende tempel niet uit de bus stappen, is de boodschap aangekomen. Genoeg tempels voor vandaag.

We vinden Sri Lanka een prettig land om te reizen. De mensen zijn minder opdringerig dan in India. Een tuktuk chauffeur vraagt wel eens of we een tuktuk nodig hebben, maar bij nee laten ze je met rust. In India blijven ze doorzeuren tot je er zat van wordt. Hetzelfde geldt voor straatverkopers.
Hele grote liggende boeddha in Anuradhapura
Ruvanvelisaya Dagoda
Aapje likt het water van de geofferde bloemen

Vrouw splijt een blad van de kokospalm
Handig en snel maakt ze een mat van het blad
Versiering van een hindoe tempel
Een vrolijke boel bij de hindoes
Polonnaruwa - Kandy dag 7 (1 april 2010)

De reis gaat verder. Voor ons is dit een vrij rustige reis. Op iedere plaats blijven we twee of drie nachten. Dat was op onze vorige reizen anders.

Onderweg stoppen we bij een plek waar men laat zien wat er allemaal met kokosnoten wordt gedaan. In de melk worden gerechten gekookt. Het vruchtvlees (kokos) wordt gedroogd en gemalen. De kokos wordt in het eten verwerkt. Van de harde schil maakt men o.a. opscheplepels. De vezels om de noot worden gebruikt om touw en kokosmatten van te maken. Van de bladeren van de kokospalm vlecht men matten die gebruikt worden om huizen te bouwen. (zie achtergrond van deze pagina) De stam van de boom levert hout voor huizen en boten. Kortom de kokospalm is een erg nuttige boom.

Veel van de kruiden die wij in de keuken gebruiken komen uit de tropen. We brengen een bezoek aan een kruidentuin. We zien hoe vanille, nootmuskaat, koffie, kardemom, kaneel en kruidnagels groeien. De vezels die om de nootmuskaatbol zitten, worden gedroogd en worden foelie genoemd.

We sluiten de dag af met een bezoek aan een Hindoe tempel. Je treedt binnen in de wereld van de wonderlijke goden. Als je de beelden bekijkt, is het een vrolijke boel met muziek en dans.
Vanille stokje
Nootmuskaat met er omheen foelie
Links verse kruidnagel. Rechts de gedroogde zoals wij hem kennen
Zo groeit koffie

Heleen met olifant of olifant met Heleen?
Slachtoffer van een landmijn
Olifanten op weg naar de rivier om te badderen
Kandy dag 8 (2 april 2010)

Bezoek aan het olifantenweeshuis in Pinnawela. Een soort zeehondencrèche maar dan voor olifanten. Dieren die hun moeder kwijt zijn geraakt of waarvan de moeder gedood is, worden hier opgevangen. Er is een blind mannetje en een olifant die een poot is kwijtgeraakt door een landmijn. Ze hebben zo'n 60 dikhuiden op voorraad. Sommige olifanten worden bereden en houden de kudde bij elkaar. De mahouts (olifantverzorgers) proberen wat bij te verdienen door mensen met de dieren op de foto te zetten. Ze gaan handig om met alle soorten digitale camera's.

Als de dieren naar de rivier lopen voor een bad, lopen ze door een winkelstraat. Ze komen vlak langs je. Indrukwekkend om ze van dichtbij te zien.

Papier gemaakt van olifantenpoep. Dit is dus olifantenpoeppapier
Weet je dat ze van olifantenpoep papier kunnen maken? Van dat papier kun je papier-maché maken om vervolgens een olifant van olifantenpoep te vormen.
Badderende olifanten. Rechts in beeld staat Heleen met hoedje
Jing en Jang?
De kleintjes zijn altijd vertederend

Temple of the Tooth in Kandy
Ornament in de Temple of the Tooth
Reuzenbamboe in de botanische tuin Paradeniya
Kandy dag 9 (3 april 2010)

Rustige dag. In de ochtend lopen we naar de Temple of the Tooth. Er wordt een tand van Boeddha bewaard. Of de tand er echt ligt weet niemand. Dit is het belangrijkste heiligdom voor boeddhisten in Sri Lanka. Het is er druk met vrouwen met baby's. Kennelijk brengt het geluk en voorspoed als je hier met je baby naar toe gaat.

's Middags brengen we een bezoek aan een botanische tuin Paradeniya. De tuktuk chauffeur vraagt of we een olifant in bad willen doen. Dat lijkt ons wel wat. Hij brengt ons naar de rivier waar we tegen betaling het beestje mogen scrubben met een kokosnootschil. Een klein ritje op de olifant hoort er ook bij. Later horen we dat het een olifant is die al met pensioen is en waar men nog wat mee wilt verdienen.

We wandelen wat rond in de botanische tuin. Lekker rustig is het er. We maken wat foto's van reuzenbamboe. Er staan een paar bomen die helemaal volhangen met vleermuizen.
Slurfje aaien. Ook wel swaffelen genoemd
Olifant scrubben met een kokosnootschil
Olifantje rijden

Theeplantages
Kandy - Nuwara Eliya dag 10 (4 april 2010)

We rijden tussen de theeplantages door naar Nuwara Eliya. Onderweg brengen we een bezoek aan een theefabriek. Er wordt gratis een kopje thee verstrekt. Slim, want veel mensen kopen thee in het bijbehorende winkeltje.
Thee proeven bij een theefabriek

Wandeling in natuurgebeid Horton Plains
Wolken stijgen op vanuit het dal
Vertrektijden bord. Nooit vertaging wegens een computer storing
Nuwara Eliya - Bandarawella dag 11 (5 april 2010)

Al vroeg vertrekken we naar het natuurgebied Horton Plains. In de loop van de ochtend vormen zich wolken die het gebied binnen komen. Je moet er dus zijn voordat de wolken komen. We zijn mooi op tijd. Op het hoogste punt van de wandeling zien we de wolken uit het dal naar boven komen. Een prachtig gezicht.

's Middags gaan we met de trein van Nanu Oya naar Bandarawella. Het station lijkt wel een museum. Oude houten borden geven de vertrektijden aan. De diesel worstelt zich door veel bochten door het landschap. Je kunt heerlijk uit de deuren hangen. Ondanks de regen hebben we toch een mooi uitzicht op de vele theeplantages.

We zitten op 1200 meter en het is hier minder warm dat aan de kust. I.p.v. 30 graden is het 25. De bewoners doen net of het winter is. Ze dragen IJsmutsen en capuchons. Gisteravond (op 1900 meter) vonden we zelfs een warme kruik in bed.
Er is maar een loket en dat noemen ze loket drie. De reisleider koopt kaartjes
Lekker uit de trein hangen

Kokosnoot verkoper
Bandarawella dag 12 (6 april 2010)

In de ochtend maken we een wandeling in een dorp bij Bandarawella. De lunch gebruiken we bij de gids thuis. Rijst, kool, aubergines, tomaten en heel wat groentes die we niet kennen groeien volop. De groentetuinen zien er erg verzorgd uit. De oogst wordt met de hand binnen gehaald en met de tuktuk naar de markt gebracht. Zonder tuktuk is dit land verloren.

's Middag belanden we op een groente markt. Erg aardige mensen. Ze willen op de foto en vragen of we foto's op willen sturen. Bij een van de groentehandelaren worden we volgestopt met allerlei fruit. We komen niet van hem af. Tenslotte wil hij er toch wat geld voor hebben.
Onbekende groente
In het middel jackfruit en groene bananen. Verder onbekende groentes
Groenteman voorziet ons van allerlei fruit. We komen met moeite van hem af

Jeepsafari in het Udawalawe Reservaat
Waterbuffels
Bandarawella - Udawalawe Camp dag 13 (7 april 2010)

In Udawalawe Camp slapen we in tenten. 's Middags valt er een stevige onweersbui. Sommige tenten zijn volgelopen. Die van ons was erg vochtig maar wel droog. Een deel van de groep slaapt onder een afdak waar twee rijen bedden staan. 's Nachts horen we jungle geluiden, zoals je die kent uit films.

Er staat een jeepsafari naar het Udawalawe Reservaat op het programma. We zien heel veel olifanten. Soms vlak bij de jeep. Er is een olifant die een schijnaanval op de jeep doet. Door geschreeuw en gezwaai van de gids, ziet het dier af van verdere actie.
Olifanten steken vlak voor de jeep de weg over
Volwassen vrouwtjes nemen een jong tussen zich in ter bescherming

Muur rond het heiligdom Kataragama
Versiering van de muur rond het heiligdom Kataragama
Udawalawe Camp - Tissamaharama dag 14 (8 april 2010)

We rijden naar Tissamaharama. Tegen de avond gaan we naar Kataragama. Een heilige plek voor hindoes, boeddhisten en moslims. Kennelijk overlappen de verschillende goden van deze geloven elkaar. Helemaal snappen doe ik het niet, want ik dacht dat moslims maar een god kenden. De god Skanda wordt geëerd met bloemen en fruit. Zonde, ik vraag me af of goden wel eten nodig hebben. Na zonsondergang wordt er een dienst gehouden met veel toeters en bellen. Dit laatste kun je letterlijk opvatten. Het geluid van de klokken is zo hard, dat ik naar buiten vlucht. Onze gids verschiet van kleur. Je mag de dienst niet verlaten tijdens het bellen, vertelt hij me later.
Kinderen leren al jong te offeren
Offer voor de goden

Bambi in Yale NP
Leuk vogeltje de green bee eather
Arend vlak langs het pad
Tissamaharama dag 15 (9 april 2010)

Tweede jeepsafari. We gaan naar het Yala National Park. Het luipaard is het hoogtepunt in dit park. Helaas laat het dier zich vandaag niet zien. Bij de ingang worden we ontvangen door wilde zwijnen. Als snel zien we meer dieren, zoals krokodillen, een vos, reeën, olifanten, varanen en heel wat vogels.

Painted stork. Nederlandse naam onbekend
Neushoornvogel (hornbill)
Varaan
Het vrouwtje staat aan de verkeerde kan van de tooi. Dat wordt nooit wat met die twee
Een hele grote mannetjes olifant komt uit de struiken

Restaurant aan het strand met op de achtergrond het hotel
Eekhoorntje eet uit de hand
Tissamaharama - Hikkaduwa Beach dag 16 (10 april 2010)

Onze laatste dagen brengen we door aan het strand. In de tuin van het hotel zijn veel eekhoorntjes. Met wat mariakaakjes zijn ze dichtbij te krijgen. Ze eten uit je hand. Soms lopen ze over je heen. Je voelt de scherpe nageltjes in je vel. Er loopt een varaan langs ons ligbed. Dat maak je toch niet vaak mee.

We eten en drinken in een restaurantje aan het strand. Veel goedkoper dan het hotel en je zit aan zee met de wind in je haren i.p.v. bij de airco.
Eekhoorn likt een rietje met zoetigheid af. Slecht voor zijn tandjes
Varaan wandelt langs ons ligbed

Heleen met krokodil
IJsvogel (kingfisher)
Een schilpadei is zo groot als een pingpongbal
Hikkaduwa Beach dag 17 en 18 (11 en 12 april 2010)

De laatste dag in Hikkaduwa maken we een dagtocht met de eigenaar van het restaurant waar we dagelijks eten. Eerst een boottocht over een lagune. We zien weer varanen, ijsvogels e.d. Heleen mag een krokodilletje vasthouden.

Daarna een bezoek aan een schildpad kwekerij. Je mag de diertjes in je hand nemen en je voelt dat ze al erg sterk zijn in hun poten. De eieren worden opgegraven op het strand en hier weer begraven in een beschermde omgeving. Bordje erbij met de datum en het aantal eieren. Als de eieren zijn uitgekomen, blijven de schildpadjes nog drie dagen in de kwekerij. Hun overlevingskans is dan zo vergroot dat 75% van de dieren de eerste dagen in zee overleven. Zonder hulp bereikt slecht 25% van de beestjes de vloedlijn. Roofdieren beschouwen ze als een lekker tussendoortje. Er werden voorheen veel eieren opgegraven voor restaurants. Het kweekcentrum betaalt per ei een paar roepies meer dan de horeca. Op deze manier belanden de eieren niet op het bord van toeristen, maar in het kweekcentrum.
Op 21 februari zijn hier 153 eieren begraven
Honderden schilpadjes van een dag oud
Een schildpadje meet ongeveer 10 cm

René met schildpad
Hikkaduwa Beach - Negombo dag 19 (13 april 2010)

De bus brengt ons via Colombo naar Negombo. Onderweg stoppen bij een schildpadden kwekerij, omdat een deel van de groep nog geen schildpadden gezien heeft.
Albino schildpad. Deze redt het niet in de natuur en blijft daarom in de kwekerij

Vissersboot op het strand bij Negombo
Negombo dag 20 (14 april 2010)

We hebben we een hotel aan het strand. De branding is wild. Ik vind het prachtig maar Heleen kan er niet tegenop. Ze verliest haar reserve bril met touwtje en al in de woeste zee.
Zonsondergang boven de Indische Oceaan

Vrouw in niqaab geniet van een glaasje water op een terras
Mannen dragen buiten een witte overjas
Souk in Doha. Allemaal nep. Er is zelfs airco
De terugreis dag 21 t/m 27 (15 t/m 21 april 2010)

Volgens de reisbeschrijving gaan we vandaag naar huis. We blijven echter in Doha steken. Doha is de hoofdstad van het oliestaatje Qatar. Een vulkaan op IJsland vult de atmosfeer met stof. Die stof kan schade aan vliegtuigmotoren toe brengen. Qatar Airways brengt ons onder in een hotel. Op tv zien we BBC worldnews en CNN. Het kan nog wel even duren voor de stofwolk is verdwenen. We zien op tv mensen die dagen achtereen op stretchers op vliegvelden bivakkeren. Wij hebben nog geluk in ons comfortabele hotel. We brengen een bezoek aan de souk. Een vreemde wereld met vrouwen in nikaab en mannen in witte jassen. Het museum voor Islamitische kunst is een bezoek waard. Het is een prachtig gebouw.

Er wordt ons na vijf dagen een vlucht naar Wenen aangeboden. We grijpen de kans aan omdat Londen voorlopig dicht zit. Van Wenen is er een bus naar Frankfurt geregeld door de luchtvaartmaatschappij. Om vijf uur 's morgens in Frankfurt. Qatar biedt ons een ontbijtbon aan. De trein naar Nederland zal vergoed worden. Vijf dagen later dan verwacht komen we thuis.
Uitzicht vanaf het museum van Islamitische kunst op het zakencentrum van Doha
Museum van Islamitische kuns
Trap in het Museum van Islamitische kunst

Mollie (onze poes) is blij dat we terug zijn. De eerste dagen houdt ze ons de hele dag in de gaten of we niet stiekem weer weggaan.

Nawoord:

Alle lof voor Qatar Airway en Shoestring. Quatar Airways vergoedde de treinreis van Frankfurt naar Nederland. Van Shoestring kregen we een tegoedbon voor een fotoalbum ter waarde van € 50. Bovendien krijgen we € 50 korting op de volgende reis.