Flinterstar (Flintersun II)


Eind 2000 heb ik in een schip geïnvesteerd. Een investering waar je bij betrokken wordt. Op 17 mei 2002 werd het schip in Leer (Duitsland) te water gelaten. Daar word je voor uitgenodigd. Ik heb er een dagje uit van gemaakt en ontdekte dat Leer een leuk plaatsje is. We zijn er al twee keer terug geweest.

Delen van het schip worden in Groningen gebouwd. In Leer vindt de samenbouw en de afbouw plaats. Op 28 juni 2002 werd het schip in Delfzijl gedoopt. Dit ging gepaard met Champagne, toespraken en een uitgebreid buffet. Gewoon leuk om eens mee te maken. Tevens was er de gelegenheid om aan boord te kijken. Er kunnen 504 containers vervoerd worden.
Laatste minuten op het droge Op het droge. Tewaterlating Tewaterlating 17 mei 2002.
Doop De doop op 28 juni 2002. Champagne Champagne.
In het combuis Heleen krijgt van de kok uitleg over hoe je de pannen zeevast zet. De brug Op de brug.

Sinds 2004 vaart de Flinterstar tussen Zuid-Amerika, midden Amerika en de westkust van Afrika. Zie teletekst pagina 726 voor de juiste positie. Het schip is voor langere tijd verhuurd en de naam is door de charteraar veranderd in UAL Africa.

De Flinterstar is op 6 januari 2006 verkocht aan de c.v. Flinterstar II en blijft voor dezelfde rederij varen. Om belastingtechnische reden was het voor mij ongunstig om door te gaan met de Flinterstar II. Vandaar dat ik ben overgestapt naar de c.v. Flintersun II. Dit is het tweeling broertje van de Flinterstar en vaart onder de naam UAL Texas.


Waal Trader


In 2002 heb ik een tweede schip toegevoegd. Het gaat deze keer om de Waal Trader. Deze is wat groter dan de Flinterstar. Er kunnen 660 containers mee, waarvan 116 met een koelaansluiting. Begin 2003 in de vaart genomen. Het schip is gebouwd in China en vaart tussen dit land en Korea en Rusland. Er wordt gevaren in time charter bij GB Shipping & Chartering GmbH. De naam is veranderd in Mekong Cayenne.

Foto van de Waal Trader

Foto van de Waal Trader


Merwe Trader

Proefvaart (juni2006)            

            Proefvaart (juni2006)
Het derde schip is de Merwe Trader. Het schip is op dezelfde werf gebouwd als de Waal Trader.(in China) Omdat de markt in 2005 "booming" was, is koopprijs van het schip met 1,1 miljoen euro (5,6 %) verhoogd. Zoals het er nu naar uitziet, wordt deze prijsverhoging terug verdiend omdat de vrachtopbrengs hoger zal zijn dan de prognose uit 2004. Ten gevolge van slecht weer (een cycloon) heeft de bouw 7 maanden vertraging opgelopen. Het schip is sinds 8 juni 2006 in de vaart onder de naam "YM Mawei" en vaart voor een jaar bij de charteraar YM. Vaargebied is Oost-Azië. Hong Kong, Singapore, Thailand en alles wat daar tussen ligt. Dit schip kan 957 containers vervoeren, waarvan 220 met koelaansluiting.

Hudson River (voorheen Markstroom)


Het vierde schip is de Hudson River. Er zijn wat problemen rond de bouw van dit schip geweest. Aanvankelijk zou het in Roemenië gebouwd worden. Daarna in Rusland en weer later in China. Uiteindelijk is het op een tweede werf in China gelukt om de bouwplannen te realiseren. Een en ander heeft bijna 2 jaar vertraging gegeven. Gedurende die tijd heeft Universal Marine 7% bouwrente per jaar uitgekeerd. Het is een groter en duurder schip geworen dan de eerste plannen, waardoor er nieuwe participanten moesten worden aangetrokken. Het schip is in mei 2007 in de vaart gekomen. Alweer een groter schip dan de vorige. 1118 Containers kan deze reus laden.


Tekening van de Hudson River.

   Hudson River in aanbouw (september 2006)      Hudson River. (november 2006)

Citaat van de website van Universal Marine.(24 mei 2007)

De Hudson River, de derde uit onze Surinam River-klasse schepen van 1118 TEU, is opgeleverd door de Chinese Qingshan scheepswerf. Onder de naam Emirates Adam is het schip in mei voor een jaar in charter gegaan van de Emirates Shipping Line. Emirates Shipping Line exploiteert vanuit de Verenigde Arabische Emiraten diverse containerlijndiensten. De Emirates Adam (ex. Hudson River) gaat in deze expanderende regio varen vanuit Jebel Ali naar havens in Pakistan, India en de Afrikaanse Oostkust. De naam Adam komt in dit geval niet uit de Bijbel, maar staat voor een berg op Sri Lanka met een hoge religieuze waarde in het Hindoestaanse geloof.

Op verzoek van de charteraar is het 1.100 TEU-schip 'Emirates Adam' hernoemt naar 'Hudson River'. De renaming heeft plaats gevonden op 19 februari 2008 te Jebel Ali.

  Flinterstar Flintersun II Waal Trader Merwe Trader Hudson River
  in de vaart   2002   2002   2002   2006   2007
  aantal containers (teu*)   504   504   660   957   1118
  koelaansluiting   30   30   116   220   220
  tonnage   8850   8850   8300   11500   13500
  14 tons teu*   358   358   400   600   700
  snelheid (knopen)   15   15   18   19   20
  lengte (meters)   129   129   132   139   148
  breedte (meters)   17   17   19   22   23
  kranen   2   2   2   2   2
  motor kw           6300   9600   9730
      verkocht 2006       failliet 2012   failliet 2012    
  *teu = Twenty feet Equivalent Unit (20 voets container)


Ten gevolge van de crisis sinds oktober 2008 brengen de schepen minder op dat verwacht. Bij een groeiende markt geven deze beleggingen een mooi rendement. De waarde vermindert echter als de wereldmarkt instort. En dat is precies wat er gebeurd is. De schepen zullen waarschijnlijk met verlies verkocht worden. Weg inverstering.

                     Terug naar boven