Nepal 2010

Langtang-Helambu trek

22 oktober t/m 13 november

English
We maken een 15 daagse wandeltocht in het Langtang en Helambu gebied. De eerste en de laatste dagen brengen we door in Kathmandu.

Dag 1 en 2.     Vliegen via Londen en Delhi naar Kathmandu. 's Middags bijslapen.
Dag 3. Kathmandu
Bezoek aan de Swayambunath.
(de Apentempel)
Boeddha bij de trap naar de Swayambunath. Het alziend oog. De stupa. Het heet hier niet voor niks de apentempel.
Dag 4. Kathmandu
Met de taxi naar Pashupatinath. Belangrijke plaats waar hindoes hun lijken verbranden.
Van Pashupatinath lopen we naar Bodnath. Hier is een enorme grote stupa. We wonen er een dienst bij in een klooster. filmpje
Lijkverbranding in Pashupatinath. Toeristen mogen toekijken. Je moet zelfs entree betalen. Heilige man (sadhu) probeert zich te verbergen voor fotografen. Voor geld mag je ze fotograferen. Het lukt mij zonder geld. Ook hier veel apen. De stupa van Bodnath. Rond de stupa is het gezellig druk. Winkeltjes, restaurantjes, gebedsmolens en duiven bepalen het straatbeeld. Toevallig belanden we in het Shechen Monastery. Detail van het schilderwerk. Monniken werk. We wonen een dienst bij met veel getrommel en getoeter.
Dag 5. Kathmandu - Dunche
Met een bus gaan we van Kathmandu naar Dunche. Een busrit van 170 km, waar we acht uur over doen. Eerst wordt de weg versperd door een bus met lekke band. Onze chauffeur leent zijn reserve band uit. Even later staat er een bulldozer op de weg. Het ding wil niet meer starten en moet ontlucht worden. Een tiental mensen bemoeit zich ermee.
Hier en daar is een bamboe "vangrail" geplaatst langs de weg. Veel vertrouwen geeft het niet. We zien een verongelukte bus naast de weg liggen.
Bus van de weg gereden. Een bus met lekke band blokkeert de weg. Bulldozer zonder diesel blokkeert de weg. Het uitzicht is prachtig.
Dag 6. Dunche - Thulo Syabru
De eerste wandeldag. We maken kennis met onze drager Tok. Een aardige jonge knul, die helaas niet veel Engels spreekt.
We lopen door een prachtig landschap. Jongetje langs de kant van het pad. Tok, onze drager. De paarse rugzak met vuilniszak is van ons. Zijn eigen spullen (zwarte tas) zitten er met een riem bij gebonden. Het dorpje Thulo Syabru. Een van de weinige dorpen met elektriciteit en een internet café.
Dag 7. Thulo Syabru - Lama hotel
We beginnen met een stevige afdaling naar de Langtang rivier. Vervolgens klimmen we naar Lama hotel. 's Avonds wordt er gekookt in een keuken met houtvuur.
Heleen met gids en dragers. Hangbrug met boeddhistische vlaggetjes. We delen het pad met lastdieren. Traditionele keuken met houtvuur.
Dag 8. Lama hotel - Langtang
We klimmen verder naar het dorpje Langtang. Af en toe zien we besneeuwde toppen van de Himalaya.
Net als andere dagen lunchen we buiten.
Blik op besneeuwde toppen van de Himalaya. We naderen de boomgrens. Herfstkleuren worden voorzichtig zichtbaar. We zijn met een groep van 8 personen. Eén rugzak per twee personen leidt tot vier rugzakken en vier dragers. Overdag is het mooi weer. We lunchen meestal buiten.
Dag 9. Langtang - Kyanjing Gompa
We komen boven de 3000 meter. Dit is het domein van de yaks. Van de melk wordt o.a. kaas gemaakt. De wol levert veel gebreide sokken en mutsen op.
Yak. Yak-kaas. Mutsen van yak wol. Heleen wordt in de keuken aan het werk gezet. Ze moet de baby wiegen, terwijl moeders het eten kookt.
Dag 10. Rustdag Kyanjing Gompa
's Morgens beklimmen we de Kyanjing Ri.(4330 m) Heleen haakt af en houdt een echte rustdag. Sokken wassen betekent dat. Ik ben als eerste boven. Onze drager is trots op me en ik word omhelsd.
Omdat we in een nationaal park zijn, mag er geen hout gesprokkeld worden. Ze drogen daarom de yak-poep om in de kachel te stoken.
We zijn op 3900 meter. Het vriest 's nachts een paar graden. Sommige groepsleden klagen constant over de kou en vragen extra dekens.
Yak-poep wordt gedroogd voor de kachel en koken. Zonsondergang. Avondlicht op een van de Himalaya toppen. Op de lower top van de Kyanjing Ri krijg ik gezelschap van deze vogel. Tok fotografeert mij op de lower top van de Kyanjing Ri. Kyanjing Gompa vanaf de lower top.
Dag 11. Kyanjing Gompa - Lama hotel
's Morgens ligt er twee centimeter sneeuw.
Wat we in twee dagen geklommen hebben, dalen we in één dag af. Een zware dag. Heleen krijgt last van haar linker knie.
's Nachts is er wat sneeuw gevallen. Jongetje was zich zelf. Yaks vinden het prettig om de wandelpaden te gebruiken. We houden gepaste afstand tot hun horens. Onze kamer in Lama hotel.
Dag 12. Lama hotel - Thulo Syabru
Zonnepanelen en schotelantennes rukken op. Stel je niet te veel voor bij de douche op zonne-energie. Meestal is het warme water na twee douches op.
Schotelantennes en zonnepanelen rukken op. Mobieltjes verspreiden zich als een plaag over het land. Douche op zonne-energie. Geen zon betekent koude douche. Prachtige diep blauwe lucht. Herfstkleuren.
Dag 13. Thulo Syabru - Shin Gompa
Komende dagen gaan we 2500 meter omhoog. Het valt mee. Afdalen blijkt later meer problemen te geven.
Winkeltje met trekkersbenodigdheden. Heleen en René. Hotel in Shin Gompa. Hotel in Shin Gompa.
Dag 14. Shin Gompa - Lauri Binayak
Het zijn korte wandeldagen, maar wel pittig. Het gaat alsmaar omhoog en er zit beduidend minder zuurstof in de lucht. Tegen de lunch zijn we al ter plaatse.
We zien een prachtig schouwspel van wolken. Iedere minuut anders. We zijn weer boven de 3000 meter en dus in yakland. Op bijna iedere top vind je een uiting van boeddhisme. Alweer zo'n mooie blauwe lucht.
Dag 15. Lauri Binayak - Gosainkund
We overnachten op 4400 meter. Ik lig 's nachts af en toe te hijgen in bed. Verder word ik geplaagd door een verkoudheid waar veel energie in gaat zitten.
We verblijven boven de wolken. Het pad loopt vaak over rotsen. Heleen heeft met haar korte benen moeite om de hindernissen te nemen. Heilig meer bij Gosaindkund. Ontbijt rond de kachel. Stoken met de deur open is hier gebruikelijk. We krijgen thee in thermoskannen.
Dag 16. Gosainkund - Ghopte
We klimmen naar de hoogste pas van deze reis. De Laurabina Pas. (4610 m) Ik ben blij dat we gaan afdalen. Vanavond weer wat meer zuurstof in de longen en bijkomen.
Meisje speelt met haarklem. Landschap in de buurt van de pas. Op de Laurabina Pas. Heleen is het zorgenkindje van de gids. Ze krijgt de hele dag begeleiding.
Dag 17. Ghopte - Kutumsang
Alles wat we de afgelopen dagen hebben geklommen, moeten we nu weer afdalen. We zijn er niet goed in en lopen de hele dag achteraan te strompelen.
Dag 18. Kutumsang - Chisopani
Heleen krijgt meer pijn aan haar knie. Ze loopt op paracetamol en ibuprofen. We zijn zover gedaald dat er weer wat landbouw gepleegd wordt.
Kip met kuikens. Iets wat bij ons zeldzaam is geworden. Landbouw op terrassen. Iedere vierkante meter wordt gebruikt. Maïs en was drogen. Nog meer terrassen. Het is een prachtig schouwspel.
Dag 19. Chisopani - Kathmandu
Het laatste stukje afdalen. Het wordt steeds drukker op het pad. Hier en daar elektriciteit en schotelantennes. Mobieltjes krijgen weer signaal. Terug naar de beschaving.
Vrouw met brandhout. Het pad loopt door een eigenaardig bos. Veel boeren bezitten een waterbuffel voor het werk op de akkers. Bij de lunch eet ik vaak spaghetti met kaas, ei en groente. Heleen meestal soep.
Dag 20. Kathmandu
We hebben alles in en om Kathmandu al gezien. Om de dag te vullen gaan we op herhaling naar Patan. Het is nog lekker weer. Op een terrasje wat eten en drinken. Bijkomen van het afzien in de bergen.
Durbar Square in Patan. Schoolmeisjes in Patan. Hindoe tempel in Patan. Versiering van een hindoe tempel.
Dag 21. Kathmandu
Met de local bus gaan we naar Bhaktapur. Voor 25 roepies (25 cent) zitten we een uur in de bus. Een taxi kost ongeveer 1000 roepies. Het is de moeite dus wel waard.
Dag 22. Kathmandu
Inpakken, biertje drinken op een terrasje e.d.
De groenteman. De eierenboer. Uitgebreide dhal bath. (rijst met linzen en curry) Local bier.
Dag 23/24. Kathmandu - Schiphol
Ten gevolge van slecht weer in Delhi, missen we de aansluitende vlucht van Londen naar Schiphol. We krijgen een hotelkamer in Holiday Inn in Londen en komen een dag later thuis dan gepland. Ze moeten ons wel hebben dit jaar. In het voorjaar 5 dagen aswolkvertraging gehad en nu dit weer.
Slotopmerking
Drie jaar geleden hebben we de Annapurna trek gemaakt. Ondanks dat je bij de Annapurna trek hoger komt, vinden we de Annapurnatrek makkelijker dan de Langtang.
Als bij de Annapurna trek de volgende lodge 800 meter hoger ligt, klim je die dag 800 meter en niet veel meer. Bij de Langtang/Helambu trek is dat anders. Je begint bijvoorbeeld met een paar honderd meter dalen. Vervolgens weer wat klimmen en dalen. Aan het eind van de dag heb je geen 800 maar 1200 meter geklommen en natuurlijk ook de nodige meters gedaald. We hebben dit ons van te voren onvoldoende gerealiseerd. De tocht was daarom zwaarder dan we verwacht hadden. Maaaar.... we hebben het volbracht en hadden het niet willen missen.