Rondreis Ladakh (India) 17 juni tot 8 juli 2012    English

Dag 1 Schiphol-Delhi
Om vijf uur 's middags vertrekken we vanaf Schiphol naar Londen, waar we overstappen op een vlucht naar Delhi. De overstaptijd is erg krap. Bovendien heeft de vlucht vanaf Schiphol vertraging. We krijgen een speciale sticker die ons voorrang oplevert bij de veiligheidscheck en douane. Wij halen de vlucht naar Delhi wel, maar onze bagage niet.
We maken de reis wederom met reisorganisatie Shoestring. Ze leveren een basispakket waarin de vlucht, vervoer ter plaatse, hotel overnachtingen en een Indiase gids zijn inbegrepen. Verder ben je vrij in je doen en laten. Een formule die ons goed bevalt. Bovendien zijn hun reizen een paar honderd euro goedkoper dan die van de concurrenten.

Met deze sticker werden we als VIP's behandeld op Londen Heathrow.
Dag 2 Delhi
Aankomst in Delhi.
Het ruikt naar India. Heerlijke kruidengeuren en wierook worden afgewisseld door afval- en urinegeuren.
's Middags doen we een excursie naar Old Delhi. Bezoek aan de Jama Mashid Moskee, tochtje met een fietsriksja en bezoek aan de crematieplaats van Ghandi.

Uitzicht vanuit de hotelkamer. Heel Delhi is een vuilnisbelt. Voor korte afstanden wordt de fietsriksja gebruikt. In de smalle straatjes rijdt de riksja de veters uit je schoenen De crematieplaats van Ghandi.
Dag 3 Delhi-Amritsar
Onze bagage komt 24 uur later aan in het hotel. Nog net op tijd. We zijn al op weg naar het station als het verlossende telefoontje komt dat de bagage voor het hotel staat. We keren terug naar het hotel en inderdaad staat er een tuk-tuk met de tassen voor onze groep. Een hele opluchting. Het is 43 graden Celsius en we zijn aan schone kleren toe.
Met de trein vertrekken we naar Amritsar. Een reisje van zes uur. De verzorging is net als in het vliegtuig. Je krijgt te eten en te drinken. De trein rijdt op tijd.
's Middags brengen we een bezoek aan het sluiten van de grens tussen Pakistan en India. (overdag is de grens open) Het "evenement" is uitgegroeid tot een waar spektakel. Mensen zingen en juichen op tribunes. Aan de kant van Pakistan is het een stuk rustiger. Na veel ceremonieel gedoe gaat de grens even open en schudden de grenswachten elkaar de hand. De vlaggen van beide landen worden neergehaald. De grens gaat dicht tot de volgende ochtend.

De tuk-tuk levert op het laatste nippertje onze bagage af. In de trein van Delhi naar Amritsar Tribunes vol Indiërs komen op het sluiten van de grens af. Het hek tussen India en Pakistan gaat even open. Indiase grenswacht in vol ornaat. De vlaggen van beide landen worden neergehaald.

's Avonds gaan we naar de Gouden Tempel. Zo genoemd omdat het dak 750 kilo goud bevat. Het is de belangrijkste tempel voor de Sikhs. Er heerst een drukte van jewelste. Duizenden gelovigen bezoeken dagelijks dit tempel complex. Pelgrims lopen een rondje om de heilige vijver. Andere liggen te slapen.

De Gouden Tempel bij avond. Gelovigen Pelgrims overnachten in het tempelcomplex.
Dag 4 Amritsar-Dharamsala
In de ochtend gaan we weer naar de Gouden Tempel om deze ook bij daglicht te zien. Iedereen kan er een maaltijd krijgen. Er is een gigantische keuken waar op houtvuren gekookt wordt. Er worden 40.000 maaltijden per dag gemaakt. In het weekend 100.000. Het meeste werk wordt door vrijwilligers gedaan. Er staan grote karren met de afwas van duizenden maaltijden.
Hele families willen met ons op de foto. Kinderen willen ons een handje geven. Vele kleffe vingertjes gaan door onze handen.

De Gouden Tempel bevat 750 kg goud. Sikhs nemen een bad in de heilige vijver. Hele families willen met ons op de foto. Het kleine meisje mochten we meenemen. Sikhs in gesprek. Kenmerken van de sikhs zijn o.a. dat ze hun haar laten groeien en een dolk dragen. Keuken waar de maaltijden voor de pelgrims worden klaargemaakt op houtvuur. Een gigantische afwas is het resultaat.

Na het bezoek aan de tempel gaan we met twee auto's naar Dharamsala. Ons groepje bestaat maar uit zeven reizigers plus de gids. Eigenlijk hadden we een busje verwacht, maar kennelijk zijn twee auto's goedkoper. We zitten ruim in de zevenpersoons Toyota's.
Dag 5 Dharamsala
Dharamsala is de thuishaven van de Dalai Lama in ballingschap. Gevluchte Tibetanen worden hier opgevangen. Sommige komen aan met bevroren voeten. Opgelopen tijdens de wekenlange trek door de Himalaya. Er is een monument dat de strijd der Tibetanen weergeeft. Je mag niet voor het monument parkeren. Een dikke stier maakt er gebruik van om hier zijn middagdutje te doen.
In het klooster, naast de residentie van de Dalai Lama, discussiëren monniken met handjeklap om hun stellingen kracht bij te zetten.(zie filmpje hieronder)

De komende dagen reizen we met deze auto. Monument voor de strijders voor een free Tibet. Monument voor de strijders voor een free Tibet. Gebedssteen Er ligt een dikke stier op de plaats waar je niet mag parkeren. Discussiërende monnik.

Klik hier voor een filmpje

Dag 6 Dharamsala-Mandi
Mooie route naar Mandi. Onderweg komen we langs rijstvelden en theeplantages.
Zoals in veel plaatsen in India wonen in Mandi mensen het hele jaar door in tenten. Sommige zelfs hun hele leven.
We dwalen door de stad en zien een hindoe tempeltje. Op de brug zitten apen elkaar te vlooien.

Rijstvelden. Theeplantage. Sloppenwijk. Ingang van een hindoe tempel. Detail ingang hindoe tempel. De aap vlooien op de brug in Mandi.
Dag 7 Mandi-Manali
We beginnen wat hoogte te winnen. Manali ligt op 2050 meter. Vanuit de kamer hebben we een prachtig uitzicht over de stad. De gids weet een kortere weg naar de stad. We belanden echter in een tentenkamp met grote kinderschare. Hebben we dat ook eens van dichtbij gezien.
In de jaren 60 kwamen in de zomer hier westerse hippies om de hitte van het Indiase platte land te ontvluchten. Een tweede bijkomstigheid is, dat de wietplanten gewoon langs de weg staan.

Uitzicht vanuit de hotelkamer. Bewoonster van een tentenkamp. Kinderschare. Dorsen op de binnenplaats van een huis. Wietplanten in de berm.
Dag 8 Manali
Vrije dag in Manali. We bezoeken de Manu Maharishi Temple, waar weer een hele grote keuken is voor de liefhebbers. Een hele rij mensen zit buiten te eten.
We maken een wandeling door het stadsbos. Vrouwen bieden grote witte konijnen aan, waar je tegen betaling mee op de foto mag.

Vrouwen bespreken de euro crisis. :) Grote ketel met aangeharkte rijst. Heel veel curry. Gelovigen genieten van de maaltijd. Vrouw met konijn.
Dag 9 Manali-Jispa
Het echte stijgen gaat beginnen. De komende dagen gaan we in drie etappes 474 km afleggen. Jispa ligt op 3320 meter. We slapen vanavond 1270 meter hoger dan gisteren. We stijgen veeeeeel te snel. Advies is om de slaaphoogte met 1000 meter per week te verhogen. Hier doen we dat in een dag. Gevolg is dat we last krijgen van hoogteziekte. Verlies van eetlust, hoofdpijn, kortademig en slecht (onrustig) slapen. Bovendien worden we geplaagd door zeer actieve Indiase darmbacteriën. Om de ongemakken kracht bij te zetten, staan we zes uur in de file. Het uitzicht is gelukkig prachtig. We worden omgeven door witte Himalaya toppen.

Er zijn niet veel tankstations op deze route. Zes uur in de file. Besneeuwde Himalaya top. Onze auto's langs de weg. Er gaat wel eens wat mis. Hotel in Jispa
Dag 10 Jispa-Sarchu
We gaan morgen de één na hoogste bergpas (die met motorvoertuigen te berijden is) ter wereld over. Je zou zeggen:"Doorrijden en weer afdalen. Klaar is Kees." Zo makkelijk is het niet. De gemiddelde snelheid over deze bergweg is ongeveer 25 km/u. In Nederland heb je wel eens een stukje slecht wegdek, hier is het andersom. Af en toe een stukje "goed" asfalt. Het reizen neemt erg veel tijd in beslag. Er volgt nog een overnachting op 4200 meter. Deze keer in een tentenkamp. We hebben een tent met eigen wc met natuurstenen vloer. Je voelt de hoogte goed. Even de bagage naar de tent sjouwen en je bent bekaf. René eet die avond een kopje soep en een beetje rijst. Heleen wil niks eten.

Deze kennen we uit de Alpen en Pyreneeën. Steenbok met uitstekende schutkleur. Onze gids offert etenswaren in ieder tempeltje langs de weg. Tentenkamp in Sarchu. Tweepersoons bed in de tent. De wc met natuurstenen vloer.
Dag 11 Sarchu-Leh
We verlaten het tentenkamp (dat ik omgedoopt heb tot "The Never Come Back Campsite") en passeren de Taglangla Pas op 5328 meter. Daarna dalen we af naar Leh. Leh ligt op 3550 meter en dat voelt een stuk aangenamer.

Koffietent. WC bij de koffietent. De Taglangla pas Bord op de pas. Wegwijzer. Man met gebedsmolen.
Dag 12 Leh
In Leh duurt het toch nog een paar dagen voor we aan de hoogte gewend zijn. Het lichaam moet rode bloedlichaampjes aanmaken. Dat gaat niet zo snel. Je krijgt iedere dag een beetje meer lucht. Dat hebben we nodig als we over een paar dagen de drie daagse trek gaan maken.
Leh wordt voornamelijk bewoond door Tibetanen. In 1956 gevlucht toen China Tibet bezette. Er komen overigens nog steeds vluchtelingen uit Tibet aan.

Het hotel in Leh. Tibetaanse groente verkoopsters. Leh Palace. Timmerman in Leh Palace. Het paleis wordt gerenoveerd. Mooi versierde stupa's Detail van de stupa's.
Dag 13 Leh
Deze dag staat in het teken van het Hemis Festival, dat in het Hemis Gompa (klooster) wordt gehouden. Drie dagen lang worden er gemaskerde dansen uitgevoerd. We zien er maar een paar uur van. De betekenis van de rituelen ontgaat ons, maar het is een bijzonder schouwspel om te zien. We hebben gereserveerde stoeltjes op de binnenplaats van het klooster. Een en ander verloopt niet vlekkeloos. Waar we zitten, worden we weggestuurd en waar we wel mogen zitten is een vraagteken. This is India. Vanaf een staanplaats toch nog leuke foto's kunnen maken.

Muzikanten bij het Hemis Festival. Blazers. Hemis Festival. Gemaskerde dansers. Gemaskerde dansers. Griezel met drie ogen en een doodshoofd. Gemaskerde danser. Gemaskerde danser. Klik hier voor een filmpje
Dag 14 Leh
Vrije dag in Leh. Lekker uitslapen en in de stad ontbijten. Voor minder dan twee euro pp heb je een uitgebreid ontbijt. Een hoofdgerecht bij het diner komt in de buurt van twee euro.
Dagelijks valt een aantal keren de stroom uit. Veel winkeliers hebben een aggregaat buiten staan om de stroomuitval op te vangen. De straat staat blauw van de uitlaatgassen. Internet ligt er ook regelmatig uit. Soms een hele dag.
We vullen de dag met een beetje winkelen en rondlopen op de Tibetaanse markten die Leh rijk is.

Aggregaten op straat. Vandaag geen internet. Winkelstraat in Leh. Markt van Tibetaanse vluchtelingen.
Dag 15 Trektocht Leh-Likir-Yangtang
Met een auto gaan we naar Likir. Hier begint de driedaagse trektocht. Het is een kaal landschap, maar de kleurschakeringen zijn prachtig. De trek vindt plaats op zo'n 3500 meter.
Er gaat een truck mee die onze bagage, tenten, kok en keukenuitrusting vervoerd. Tevens worden de uitvallers hiermee vervoerd.

We gaan op weg. Schitterend landschap. Heldere lucht. Dorpje. Na de wandeling is er thee in de eettent.
Dag 16 Trektocht Yangtang-Hemis Shukpachu
We hebben een Nepalese kok. In Nepal wordt in de zomermaanden niet veel getrokken, vandaar dat ze in Ladakh wat proberen te verdienen. Knap hoe ze met een brander en wat potten en pannen een drie gangen diner op tafel zetten.
's Morgens krijgen we een lunchbox mee. Meestal een paar boterhammen, een gekookt ei, een pakje vruchtensap en wafeltjes met chocola.
We hebben geluk met het weer. De lucht is helder. Iets dat in de zomer niet vaak voorkomt vanwege de moesson die de lucht vochtig maakt. De moesson is laat dit jaar.

Lantaarnpaal op  zonne-energie. Het tentenkamp wordt iedere dag opnieuw opgebouwd. De keukenuitrusting. Hier wordt op gekookt. Brander op benzine of kerosine. De maaltijd.
Dag 17 Trektocht Hemis Skukpachu-Themisgam-Alchi
Derde en laatste dag van de trek. De wandelgoep is uitgedund van zeven naar vier personen. De anderen hebben ademnood of zijn geblesseerd.
Een tegenvaller is, dat de weg tussen Themisgam en Alchi geblokkeerd is door een landslide. We moeten 50 km omrijden. Dat komt neer op twee en een half uur extra hobbelen in een taxi over onverharde wegen.

De wc. Ook wel de Taj Mahal genoemd. Broer konijn. Heleen met de trekking gids. We geven een kaakje aan een schoolmeisje. Dorpje. Het geel op de voorgrond is mosterdzaad. De truck voor onze bagage. Tevens bezemwagen.
Dag 18 Alchi-Leh
Met de auto van Alchi naar Leh. 's Middags een beetje lezen en luieren.

Dag 19 Leh
Laatste dag in Leh.
In de ochtend lopen we vanaf het hotel naar de Shanti Stupa. Daarna dalen we af naar Leh en komen toevallig op een heerlijk dakterras waar we de lunch bestellen.
We brengen een bezoek aan een internet café. De generators staan weer op straat te draaien. We zouden zonder deze apparaten geen verbinding hebben. We sturen een laatste mailtje naar de thuisblijvers. De mailtjes vervangen de oude ansichtkaarten die pas aankwamen als je al weer thuis was.
De laatste avond brengen we met de groep door in de tuin van het hotel. Rum met cola is de favoriete drank. De gids krijgt zijn fooi en we wisselen e-mail adressen uit.

De Shanti Stupa. De geboorte. De overwinning op de duivels. Boeddha.
Dag 20 Leh-Delhi
In de ochtend vliegen we in ruim een uur naar Delhi. Voor de laatste keer hebben we zicht op de besneeuwde toppen van de Himalaya.
's Avonds begint de moesson. De bewoners van Delhi zijn blij. Eindelijk verlost van de ergste hitte.

Dag 21 Delhi
De laatste dag in Delhi. Met de tuk-tuk naar het Rode Fort. Een oase van rust midden in de drukke stad met heeeel veeeel getoeter. Er is niet veel te zien in het fort. Het miezert een beetje. Op de terugweg laat ik een tuk-tuk chauffeur het kaartje met het adres van het hotel zien. Hij wil mijn bril lenen om het te kunnen lezen. Helaas ziet hij niks door mijn bril. Uiteindelijk zet hij ons af bij een metro station vlakbij ons hotel. Lopend vinden we ons hotel terug.
Heleen laat een hennatekening maken op haar hand.

Kantoor van de ING in Delhi. Drukte in Old Delhi. Blij dat ik hier geen elektricien ben. Hennatekening op de hand van Heleen.
Dag 21 Delhi-Assen
Via Londen vliegen we naar Schiphol. Deze keer gaat het goed met de bagage. Van hoteldeur tot huisdeur zijn we twintig uur onderweg. Zelfs de NS rijdt op tijd.

Slotopmerking
We hebben heel wat afgezien deze reis. Vooral de lange dagen in de auto (soms 12 uur) en de hoogteziekte kostten veel energie. Ondanks dat alles hadden we het niet willen missen en kijken terug op een mooie reis.